20. november 2009

Nybakt Focaccia

I kveld blir det jentetreff i venninnegjengen. Vi tar med litt mat hver, til sammen blir det mye godt tenker jeg. Min oppgave: Focaccia- har laget Focaccia for første gang i mitt liv.. så jeg er spent på hvordan det smaker... Godt lukter det hvertfall =) Har en kokebok som er litt klipp og lim- sammensatt av oppskrifter jeg har funnet her og der!

Focaccia i Langpanne:
- 1/2 pk gjær
- 12 dl hvetemel
- 6 dl lunkent vann
- 1/2 ss salt
- 2 ss olivenolje
- 1 ss honning
- 2 dl frisk hakket basilikum (kan erstattes med andre urter etter ønske)
- 20 til 30 svarte steinfrie oliven (jeg brukte et lite glass, kuttet hver oliven i to)
- 1/2 til 1 dl olivenolje til pensling
- 1 ss grovt eller halvgrovt salt til å drysse på deigkaken før steking.
Ha vannet i bakebollen. Smuldre gjæren i vannet (evt. tørrgjær). Ha i honning, olje og salt. Rør rundt. Tilsett hvetemel og hakket basilikum. Eltes lett. La deigen heve 60 minutter i bollen. Deretter helles deigen over i en langpanne med bakepapir og trykkes ut i kantene (evt. kna deigen litt først). Trykk oliven ned i deigen. Pensle deigen med rikelig med olivenolje. Dryss på det grove saltet. Lag et mønster av små groper i deigkaken. La den heve i 14 til 20 minutter. Stekes midt i ovnen i ca 25 minutter ved 200 til 225 grader. Avkjøles under et håndkle. Smaker best samme dag som det er bakt!

3 viktige ingredienser!
Nå må jeg forte meg å bli ferdig! Ha en fin fredagskveld =)
Hilsen M

3 kommentarer:

  1. Mmmm! Focaccia er knallgodt! Kos deg på venninnekveld =)
    Madeleine

    SvarSlett
  2. Mmmm dette var gode saker!!

    Hadde også jentekveld i går:)

    Vi er fire venninner som har laget oss en italiensk matklubb. Vi treffes et par ganger om våren og høsten. Den som har det bestemmer menyen...tre retters, og har ansvar for å handle inn ingrediensene. Alle kommer så rett fra jobb og vi starter med å lage mat...

    Aldri ferdig før i nitiden om kvelden...da nyter vi maten og prater i vei til langt på natt...koooselig.

    Ønsker deg og resten av jentene en flott helg:)

    SvarSlett
  3. Nam nam, det så utrolig godt ut...

    SvarSlett