10. februar 2010

God Bok

Den siste tiden har gått med til å lese noen gode bøker. Her er et knippe utvalgte. "Noen kjenner mitt navn" av Lawrence Hill handler om den 11 år gamle jenta Aminata som blir fanget i landsbyen sin og tvunget til å gå den lange masjen til kysten av vest- Afrika for så å bli satt ombord i et slaveskip og fraktet til Amerika. Etter ankomsten blir hun solgt som slave, og man følger livet hennes videre både i slaveriet og som "fri". "Noen kjenner mitt navn" er en sterk fortelling om slavenes elendige og uforutsigbare virkelighet. Bør leses! "Drømmehjerte" av Cecilia Samartin er bok nr 2 etter "Señor Peregrino". Boken handler om Nora og Alicia som er kusiner og vokser opp på Cuba. Noras familie rømmer fra øya til USA når Castro kupper makten, mens Alicia's familie blir igjen. Livene til Nora og Alicia utvikler seg forskjellig, men de holder kontakten via brev og etterhvert telefon. Nora bestemmer seg etterhvert for å dra tilbake til Cuba for å hjelpe kusinen som har fått det veldig vanskelig. Dette er en ganske lettlest bok som kan anbefales =)
"Den usynlige muren" av Harry Bernstein er den tredje boken jeg vil nevne i dag. Dette er en sann historie om Harry's egen oppvekst. Forfatteren debuterte med denne boken som 96-åring! Harry vokser opp med mange søsken og en alkoholisert far i en liten engelsk indistruell by på begynnelsen av 1900 tallet. Gaten den jødiske famlien bor i er delt i to, på den ene siden bor det kristne og på den andre bor det jøder. Søsteren til Harry forelsker seg i en kristen gutt på den andre siden.. noe som blir ganske problematisk. En veldig god bok om hvordan et barn opplever verden rundt seg..
Boken har også en oppfølger som heter "Drømmen" men denne har jeg ikke fått lest enda!
God bok! Hilsen M

2 kommentarer:

  1. Så kjekt å få tips til bøker! :) Eg skal jo ut på ei lita reise denne helga, men trur faktisk ikkje eg tar med bok denne gongen...lappeteppet skal få erobre plassen i veska, og så får eg jo ei unnskyldning til å kjøpe blad, for å ha noko å lese i...hihi!

    Det var lenge sidan eg hadde hatt tid til å blogge noko særleg, så no var det kjekt å oppdatere seg litt her. Eeeelska dei flotte strikkepinnane! Og restegarnteppet ditt er berre HERLEG!

    Ha ein fin kveld!

    SvarSlett
  2. Takk til gode tips. Jeg skal snart lese drømmehjerte :-)
    Klem fra BlandetLoft

    SvarSlett