Viser innlegg med etiketten Mat. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Mat. Vis alle innlegg

26. januar 2014

Hjemmelaget, velduftende brød

Godt nytt år!

Jeg starter bloggingen i 2014 med å dele min egen brødoppskrift med dere! Brødene blir aldri like, og det er litt av bakegleden!

Passer til 2 brød som blir store og fine, eller en slik rund brødring som jeg prøvde meg på i dag =) (har brukt en kakeform med sånn dings i midten..)

Grovt ca 700 gram til sammen; blanding av grov sammalt hvete, grovt rugmel, byggmel, sesamfrø/linfrø eller litt av hvert, havregryn, musli, hasselnøtter/andre nøtter om du vil..

Deretter ca 300 gram hvetemel for å binde alt sammen (ofte justerer jeg med litt mer.. se det an!)

Litt olivenolje; ca 0,5 dl..

1 pakke gjær

7 dl lunkent vann

Av og til tar jeg oppi 2 raspede gulrøtter- da blir det ekstra saftig og godt =)

En Kitchen Aid eller sterke eltehender

Del opp i antall brød, ha i to smurte former

Heves i 1 time

Stekes i 1 time på ca 225 grader midt i ovnen

Hvil litt på benken, skjær i skiver, smør og brunost-- mhmmhmm

Lag dobbel porsjon så blir det 4 brød- fint å fryse ned- Ekstra fint å gi bort til venner og kjente - Som Mor Teresa sa; "Det handler ikke om hvor mye du gjør, men hvor mye kjærlighet du legger i det."

Ha en vakker søndagskveld!

Klem fra M

5. januar 2013

Nye strikkebøker

Lykke! To nye herlige strikkebøker har kommet i hus! Og jeg koser meg med å titte og planlegge nye prosjekter! :) men først må jeg fullføre det jeg holder på med altså, hehe! Suveræn strikk, på den feminine måde av Lene Holme Samsøe kjøpt på adlibris. Og I all enkelhet av Marte Helgetun fra hennes nettbutikk.
Planlegger og gleder meg, og har også noen prosjekter fra Pickles i kikkerten! :) 
Har laget Cookies med sjokolade, hasselnøtter og valnøtter. De ble supergode!! Hentet fra Familiekokeboka av Gausdal og Alfsen! Anbefales!! Ha en søt lørdagskveld!! =)

13. desember 2012

Havremakroner

Det ble litt baking i formiddag, havremakroner!! Søte og gode, særlig de med litt ekstra mørk sjokolade på toppen =) Fasongen ble nok ikke helt som den burde, men smaken er jo den samme! Raske å lage, kun eggedosisen som tar litt tid! Oppskriften finner du her.

7. mars 2012

Onsdagsknekk

I dag har jeg prøvd ut en ny knekkebrød- oppskrift jeg fikk av en kollega på jobb!

Her er oppskriften:

  • 2 dl havrekli
  • 2 dl kruskakli
  • 2 dl sesamfrø
  • 2 dl solsikkekjerner
  • 2 dl grove havregryn (store)
  • 2 dl linfrø
  • 2 dl grovt sam. rugmel
  • 1 ts hjortesalt
  • 2 ts salt (små ts)
  • 7 1/2 dl vann


Røres sammen, og fordeles på 3-4 stekebrett på bakepapir (gjerne i et tynt lag). 
Stekes på: 165' C  i 45 minutter
Deretter 1/2 time med ovnsdøren på gløtt ved 100'C


Det kan være lurt å dele/skjære opp i passe størrelser med en pizzaskjærer evt. brekke opp etterpå!
Vips har du sunne og gode knekkebrød som smaker godt med brunost på =)
Ha en koselig kveld hilsen M


9. oktober 2011

Kake med verdens beste koloniepler

 Rør deig av smør og sukker..
 Tilsett 3 egg, ett av gangen under konstant omrøring. Deretter mel og bakepulver. 
 Fyll deigen i en springform, ca 24 cm.
 Skjær opp gode kolonihageepler- eller andre epler =)
 Vend dem i sukker og kanel og putt på toppen! Her i en asymmetrisk vri!
Stekes på ca 200 grader i ca 30 minutter- alt ettersom hvordan ovn du har! Det tok litt lenger tid enn beregnet for min ovn i dag.. 
 Vips har du en kjempegod kake, som smaker ekstra godt med vaniljeis til!! 

150g, smør- skal være mykt.
250g sukker
3 store egg
150g mel
1ts bakepulver
epler
sukker
kanel
evt.mandler på toppen

Perfekt med god kos inne når det regner og er surt vær ute altså!! Ha en fin søndags- ettermiddag! Klem Marianne

3. oktober 2011

1. oktober 2011

Lørdagslunsj

Dagen har hittil vært veldig koselig... tur på loppis... tur til Bærums Verk... og lørdagslunsj med pai, ost og kjeks, druer, mmmmango, varme rundstykker og Løv- te blant annet... Koskoskos!! De fine rosene fikk jeg av min snille søster.... vakre farger!!  Nå bærer det straks avsted i bursdag!! Forresten, må fortelle - en veldig hyggelig overraskelse er at jeg vant 3.premien inne hos Frieblonder i dag!! Kjempemorro!!! God lørdagskveld alle sammen!!! =)

27. september 2011

The Royal Cafe, København


I helgen var jeg på jentetur med 4 venninner i København!! Fantastisk by!! Vi hadde det rett og slett helt supert!!! :) Det var sommertemperatur og koselig stemning.. Sykkel-VM merket vi lite til.. bortsett fra mye nordmenn i gatene :) På lørdagen spiste vi lunsj The Royal Cafe, i en koselig og rolig bakgård.. det var en liten opplevelse i seg selv! Anbefales!

17. september 2011

Bordet er dekket

Så da kan gjestene komme!! I dag blir det servert and, og det gleder jeg meg veldig til!! 
Samboer som er så flink på kjøkkenet som lager! Forretten er vårruller forresten- NamNam!! 
Jeg står for desserten; hjemmelaget eplekake med epler fra kolonihagen. 
Serveres med vaniljeis ved siden av:) 
Den blå stolen fant jeg på loppis i dag- LYKKE!! 
Vakre vakre Gladioler, kjøpt på IKEA faktisk!! Nydelig farge synes jeg..
Da gleder jeg meg til en søt lørdagskveld sammen med gode venner!! 
Ha det veldig hyggelig alle sammen!!
Klem

10. august 2011

Jentekveld på verandaen

I dag pøser regnet ned.. Veier litt opp med å vise et koselig bilde fra rekemiddag på verandaen med jentene på lørdag!! Masse godt!! Hjemmelaget solbærsaft, min venninnes hjemmelagede aioli- kjempegod og selvsagt herlige reker!! Takk alle sammen- kosa meg maks! Klem fra M

4. desember 2010

Enkelt, men utrolig godt!

Pasta med pesto...
Fantastisk! :)

26. november 2010

Favorittmiddag

Sushi, Maki.. mmmm
God helg allesammen =)

1. september 2010

Makaronigrateng

En av mine favoritter, sammensatt og oppfunnet av min kjære samboer! Anbefales til hverdags eller fest.. Gjerne med et glass vin ved siden av =) Velbekomme.. MIMG_1202

  • 300 gram makaroni – Store  (gjerne fullkorn)
  • 6 ss smør
  • 4 stk. kylling filet
  • 1 stk. løk
  • 1 stk. gulrot
  • 5 skiver bacon
  • 1.stk squash
  • 1-2 boks hermetiske tomater
  • 1 ts sukker
  • 2 ss frisk basilikum
  • 2-3 dl creme fraiche
  • salt og pepper
  • 200 gram ost- helst cheddar

Kok makaroni i saltet vann. Hell ut vannet og tilsett 2 ss smør. Brun kyllingen. Finhakk løk, gulrot, bacon og squash, stek på middels varme 5 minutter. Tilsett hermetiserte tomater, creme fraiche, sukker og basilikum. La det småkoke noen minutter. Legg alt i en stor ildfast form, tilsette ost og litt salt og pepper.

Stekes 15 minutter v / 190’C

IMG_1210

23. april 2010

Fredag

Ukas beste dag = Fredag! I kveld har samboeren regi på kjøkkenet og jeg er bedt om å holde meg langt unna. Det lukter vilt på kjøkkent blandet med forskjellige krydderlukter. På menyen: "Lettlaget Viltfrikassè"
Oppskriften finner du i denne fantastiske kokeboken! Gleder meg jeg!!Opphengt i loppemarked-ting- og-tang om dagen, og her er forrige helgs superfunn...; EEElsker fargen!!
Og så litt heklerier til slutt!

Kos dere i helgen!!! Klem fra M

17. januar 2010

Søndagspai

Pai med bær og vaniljekrem
Paibunn:
- 3 dl hvetemel
- 100g (+) smør
- 1 dl sukker
- 3 ss vann
Fyll:
- 5 dl vaniljekrem (ca en pakke brukt i formen på bildet)
- 1,5 dl bringebær
- 2 dl blåbær
Bærene kan du strø litt utover på slump, brukte ikke nøyaktig disse målene.

Bland sammen smør og mel, tilsett deretter sukker og vann. Kna godt sammen. Hold av litt deig til å trille pynt til toppen av paien. Trykk resten av deigen ut i bunnen og kantene på paiformen (som er smurt), er egentlig meningen å bruke en rund form (24cm i diameter), men gikk fint med en oval form også. Prikk bunnen med en gaffel. Forstek bunnen v 200'C i 10 minutter midt i ovnen. Avkjøl litt. Fordel vaniljekrem i bunnen. Hell over bærene. Trill resten av deigen som kan legges som gitter over paien. Stek videre på 200'C i 15-20 minutter. Serveres litt varm med vaniljeis ved siden av... Så er det bare å nyte det!
Ha en riktig god søndag! Hilsen M

8. januar 2010

Verdens Beste Sjokoladekake!!

Mmm, kake til frokost i dag! Her er oppskriften på -
Verdens Beste Sjokoladekake!! (etter min mening)
9 dl hvetemel
9 dl sukker
1 ts salt
2 ts natron
4 egg
1 boks lett rømme

Det tørre blandes først godt mens egg og rømme tilsettes etterhvert. Dette blandes med en miks av følgende fra gryte:
400 g smeltet margarin
4,5 dl vann
8 ss kakao

Røra helles i en stor langpanne med bakepapir og stekes i ca 30 min midt i ovnen på 180-200gr, men sjekk regelmessig om kaka er gjennomstekt. Resultatet settes til avkjøling. Fyll lages av
200 g smeltet margarin
12 ss helmelk
8 ss kakao
1 pakke melis
4 ts vaniljesukker.

Fyllet bres utover kaka når hver del er ca lik temperatur. Du kan ha kaffe i glasuren hvis du vil! Dette er en kake som holder seg god og saftig! Endel kalorier, så det er fint å ha noen å dele den med =) Resten av min kake blir med på jobben i dag! Hilsen M 27 år i dag :)